PROGRAMUL CONFERINȚEI
Vineri – Ziua 1
- 8:30 – 9:00: Sosirea participanților
-
- Karen Pratt (TSTA-E), Formator și Supervizor în Analiză Tranzacțională, Educație
- Karen Pratt este TSTA în domeniul educațional. Din 2017 lucrează activ online cu grupuri internaționale de Analiză Tranzacțională și este inspirată de bogăția învățării în cadrul diferitelor culturi. A susținut în mod constant prezentări la conferințe internaționale începând cu 2011 până în prezent, iar cel mai recent a fost invitată să modereze o dezbatere la Conferința Mondială de AT de la Montpellier, în august 2025. Este autoarea a 3 articole publicate în Transactional Analysis Journal (2014, 2019, 2020), 5 articole în The Script, 3 articole în IDTA News, 1 articol în newsletterul SAATA, precum și o serie de articole în revista lunară de AT a Asociației Japoneze de AT. A contribuit, de asemenea, cu capitole în trei volume: Educational TA – An International Guide to Theory & Practice (Barrow, G. & Newton, T., Routledge, 2016) Into TA – A Comprehensive Textbook on TA (Cornell, W., de Graaf, A., Newton, T., Thunnissen, M., Karnac, 2016) The Heart of Coaching Supervision - Working with Reflection & Self-Care (Turner, E. & Palmer, S., Routledge, 2018) Cartea ei, Transactional Analysis Coaching (Routledge, 2021), a fost tradusă în japoneză și franceză și s-a bucurat de o primire călduroasă la nivel internațional.
- Atelierul vă invită să experimentați diferite abordări ale învățării, în raport cu contractele pentru schimbare. Karen Pratt va pune în lumină, în acest workshop, legătura dintre Părintele Cultural și imago-urile de învățare. Veți avea parte de un workshop experențial, în care veți descoperi cele 6 imago-uri diferite, dar și care este propriul stil de predare și învățare. Atelierul este dedicat psihoterapeuților, psihologilor clinicieni, consilierilor psihologici și educaționali, cadrelor didactice și celor interasați de intersecția domeniului educațional cu scenariul cultural.
- Pauză de masă
-
- Hellen Rowland (TSTA-P), Formator și Supervizor în Analiză Tranzacțională, Psihoterapie
- Hellen Rowland a început să practice psihoterapia în 1995, după o carieră anterioară ca asistent social. Ea are un interes de lungă durată pentru psihoterapia de profunzime și relațională, abordată printr-o perspectivă de justiție socială și integrând concepte din teoria critică și postmodernism în practica clinică. Îi place să faciliteze dezvoltarea profesională și grupurile de învățare, străduindu-se să facă acest lucru cu căldură, respect și o distribuire echilibrată a puterii. Din 2017 este coeditor al Transactional Analysis Journal și a publicat mai multe articole de psihoterapie, precum și un capitol de carte.
- În cadrul atelierului vom explora conceptul de Părinte Cultural, descris pentru prima dată de către Pearl Drego, în urmă cu 40 de ani. Conceptul ne va conduce să remarcăm "cotitura socială", reprezentând o schimbare în paradigmă - de la convingerea că munca terapeutică trebuie să fie neutră din punct de vedere social și politic, la noua sarcină de a dezvolta modalități de lucru cu sociopoliticul, în moduri care să continue progresul psihoterapiei. Vom explora probleme legate de identitate - care cuprind rasa, genul, sexualitatea, clasa socială, neurodivergența, dizabilitatea și multe altele -, modul în care acestea se prezintă în cabinetul de consultații, forțele psihologice aflate în joc și ce înseamnă acest lucru pentru munca noastră ca și clinicieni. Atelierul este dedicat atât psihologilor clinicieni, psihoterapeuților și consilierilor psihologici, cât și celor interesați de lucrul cu clienți ce se confruntă cu probleme identitare, inclusiv în aspecte sociale sau politice.
Sâmbătă – Ziua 2
- 8:30 – 9:00: Sosirea participanților
- 9:00 – 9:15: Deschidere eveniment
- 9:15 – 11:00: Masă rotundă
- Pauză de cafea
-
- Maria Bran (STA-P), Supervizor în Analiză Tranzacțională, Psihoterapie
- Maria Bran este (STA-P) Formator și Supervizor în Analiză Tranzacțională, în domeniul Psihoterapiei. Este interesată de impactul descoperirilor din neuroștiințe asupra scenariului de viață și are în vedere abordarea relațională în munca ei de psihoterapeut. A absolvit Facultatea de Pediatrie în 1987 și a lucrat ca medic pediatru până în 1999, apoi ca medic de familie până în prezent. În calitate de medic a putut identifica conexiuni intre sistemul de credințe al familiei și efectele asupra copiilor, de multe ori exprimate prin boli somatice și /sau tulburări neuropsihice.
- În cadrul atelierului său ne vom familiariza cu o perspectivă recentă, conceptualizată de James Sedgwick (2021), și anume analiza tranzacțională contextuală. Sedgwick prioritizeaza aspectul social fata de cel psihologic si ia in considerare in primul rand aspectele legate de starile eului Parinte si Adult. Ne propunem astfel să reflectăm la suferința umană - care poate veni în urma opresiunii, saraciei, somajului, violentei, criminalității, adictiilor, razboiului sau pandemiilor - și să descoperim împreună, prin discuții interactive, noi căi de abordare în munca terapeutică. Atelierul este dedicat psihoterapeuților și psihologilor clinicieni, consilierilor psihologici, specialiștilor în resurse umane, consilierilor în carieră și coach-ilor.
-
- Cezara Dașu (TSTA-P), Formator și Supervizor în Analiză Tranzacțională, Psihoterapie
- Cezara Dasu este TSTA-P, Formator și Supervizor în Analiză Tranzacțională, în domeniul psihoterapiei. Este un profesionist dedicat comunității de analiză tranzacțională, lucrând în practica privată în terapie individuală, de cuplu și de grup. În cadrul conferinței, Cezara Dasu ne invită să abordăm experiențial, folosind concepte din analiză tranzactională, moduri prin care cuplurile pot ieși din ciclul jocurilor psihologice și al conflictelor repetitive, trecând către o relație mai autentică și conștientă. Oferă un standard global de evaluare a relațiilor,de cuplu. Având peste 45 de ani de utilizare și validare prin peste 1200 de studii, instrumentul va fi integrat în cadrul atelierului pentru a oferi o hartă clară a dinamicii relaționale. Participanții vor descoperi dimensiuni esențiale precum comunicarea, rezolvarea conflictelor, gestionarea finanțelor, intimitatea, valorile spirituale, autonomia personală și stilurile de parenting. Integrand materiale proiective, participanții vor explora cum pot facilita transformarea dramei în resurse de creștere, conectare și vitalitate relațională. Atelierul se adresează psihoterapeuților aflați în lucrul cu cuplurile, dar și pentru cei ce susțin ședințe individuale. De asemenea, atelierul poate fi de interes și pentru consilieri maritali, psihologici și mediatorilor familiali.
-
- Alina Rus (TSTA-P), Formator și Supervizor în Analiză Tranzacțională, Psihoterapie
- Alina Rus este certificată TSTA-P, este Formator și Supervizor în Analiză Tranzacțională, în domeniul Psihoterapiei. Având o experiență bogată în practica privată, Alina Rus lucrează cu adolescenți și adulți, atât în sesiuni individuale, cât și cu grupuri. În cadrul conferinței, Alina Rus va invita la dialog participanții din cadrul atelierului, pentru a explora împreună elemente din scenariul educațional.
- În acest atelier, participanții sunt invitați într-o călătorie către descoperirea elementelor din scenariul educațional propriu. Această explorare se sprijină pe utilizarea conceptelor de unități relaționale (Little, 2011) si unități relaționale educaționale (Barrow, 2007). Atelierul își propune facilitarea inițierii unui posibil proces de schimbare, având ca bază modelul developmental de conștientizare al Teoriei U (Schaefer & Senge, 2016). La finalul workshopului participantii vor fi capabili să identifice unitățile relaționale educaționale din propriul proces de învățare, dar și să diferențieze unitățile relaționale din procese de învățare anterioare de cele viitoare
-
- Marina Ionescu (PTSTA-P), psiholog specialist, hipnoză clinică și terapie ericksoniană
- Marina Ionescu este psiholog-psihoterapeut certificat în analiză tranzacțională, terapia sandplay și hipnoză ericksoniană. Este Formator și Supervizor în terapia sandplay și Formator și Supervizor Provizoriu în analiza tranzacțională (PTSTA-P). Lucrează în practica privată de peste 15 ani cu adulți, copii, adolescenți și părinții acestora. Dezvoltă programe pentru specialiști dar și pentru părinți și adulti și colaboreaza în proiecte educaționale naționale și internaționale.
- Mălina Chirea, psiholog clinician, în formare în Analiză Tranzacțională
- Mălina Chirea este psiholog clinician cu formare în analiză tranzacționalp. Este totodată facilitator senior și consultant Learning & Development, având peste 14 ani de experiența în organizarea și susținerea programe de dezvoltare în companii din America de Nord, America Centrala și de Sud, Asia, Australia și Europa. De când s-a alăturat domeniului psihologiei organizaționale, a facilitat și livrat programe de dezvoltare personalizate, axate pe comunicare și relaționare, mentalitate flexibila sau wellbeing, atat pentru manageri, cat și pentru specialisti.
- Vă invităm în cadrul unui atelier unde ne jom juca cu sens! SAGE este un boardgame inspirat din concepte de analiză tranzacțională - fereastra OK/ OK. Ne vom focusa atat pe joaca in sine, cat si pe a intelege dinamica acestui joc si modul in care poate produce schimbare comportamentala in organizatii, in programe de leadership personal sau de echipa. Jocul are 3 etape si porneste de la intelegerea conceptului, mergand catre aplicarea lui in realitatea participantului si îmbunătățirea relatiilor interumane. Vă promitem momente de introspectie, aha-uri si competitie prietenoasa. Evenimentul se adresează specialiștilor din organizații, oameni de HR, L&D si People Managerilor.
- Pauză de masă
-
- Marina Ionescu (PTSTA-P)
- Marina Ionescu este psiholog-psihoterapeut certificat în analiză tranzacțională, terapia sandplay și hipnoză ericksoniană.Este Formator și Supervizor în terapia sandplay și Formator și Supervizor Provizoriu în analiza tranzacțională (PTSTA-P). Lucrează în practica privată de peste 15 ani cu adulți, copii, adolescenți și părinții acestora. Dezvoltă programe pentru specialiști dar și pentru părinți și adulți și colaborează în proiecte educaționale naționale și internaționale.
- Alina Pavel (CTA-P), psiholog și supervizor în psihologie clinică
- Alina Pavel este psiholog si psihoterapeut specialist certificat în analiză tranzacțională. Un profesionist blând și curios, care valorifică potențialul resurselor interne ale fiecărei persoane cu care lucrează în practica privată de psihoterapie, dar și în supervizare. Alina Pavel lucrează cu adulți, cupluri, copii și adolescenți de peste 10 ani.
- În acest workshop experențial vom analiza aspectele culturale din spațiul românesc legate geneza și de manifestarea bucuriei, modalități de transmitere a acestora și impactul acestora asupra dezvoltării personale și asupra relației de cuplu. Vom explora care sunt credințele scenariale legate de manifestarea bucuriei în cultura românească, geneza lor din perspectivă antropologică și cum au fost ele transmise și cum le transmitem mai departe atât în relațiile cu ceilalți cât și în relațiile de cuplu. Acest workshop va explora relația dintre responsabilitate, identitate și scenariu personal și cultural. Atelierul se adresează psihologilor și psihoterapeuților aflați în lucrul cu cuplurile și individual, dar și celor curioși să afle cum manifestăm bucuria în cultura românească.
-
- Roxana Drăghici (PTSTA-P), Formator și Supervizor în supervizare, în Analiză Tranzacțională, Psihoterapie
- Roxana Drăghici este PTSTA-P, psiholog-psihoterapeut, formator și supervizor sub supervizare în Analiză Tranzacțională. Abordarea pe care o folosește în psihoterapie este centrată pe relație și pe explorarea proceselor inconștiente care modelează identitatea, scenariul de viață și relațiile.
- Acest workshop explorează felul în care convingerile religioase se integrează în identitatea și scenariul de viață al individului, precum și modul în care acestea se întâlnesc cu identitatea și credințele terapeutului. Vom lucra pornind de la ideea că religia, credința și spiritualitatea pot funcționa atât ca resurse, cât și ca surse de conflict în procesul psihoterapeutic. Vom analiza cum scenariile religioase influențează pozițiile de viață și deciziile timpurii ale clientului, și cum aceste structuri pot fi explorate și, la nevoie, renegociate în terapie. Ne vom familiariza cu conceptul de Modelul Pelerinului, oferind o hartă pentru înțelegerea „călătoriei spirituale” a clientului. Vom aborda întrebări precum: (1) Cum recunoaștem și lucrăm cu elementele religioase din scenariul de viață?; (2) Ce se întâmplă când religia clientului intră în rezonanță sau în tensiune cu convingerile terapeutului?; (3) Cum putem rămâne ancorați în contractul terapeutic atunci când identitatea religioasă este exprimată activ în proces? Participanții vor fi invitați să reflecteze la propriile scenarii religioase, la pozițiile din care ascultă și răspund, și să exerseze modalități de a integra respectuos și eficient dimensiunea religioasă în relația terapeutică. Vom folosi exemple clinice, exerciții de reflecție și cadre teoretice din analiza tranzacțională pentru a crea o practică incluzivă și cultural sensibilă.
-
- Ioana Cupșa (TSTA-P), Formator și Supervizor în Analiză Tranzacțională, Psihoterapie
- Ioana Cupsa este psiholog, Formator si Supervizor certificat in Analiza Tranzactionala, in domeniul psihoterapiei. Practica sa profesionala combina activitatea de psihoterapeut in practica privata, cat si pe cea de supervizor si formator atât in Romania, precum si in Elveția, tara sa adoptivă. Ca urmare a experienței de viața si profesionale in si cu diverse culturi a venit efortul de ințelege fenomenul de soc cultural si impactul culturii asupra identității. Articolul său "Șocul cultural si identitatea" poate fi găsit in Jurnalul de Analiză Tranzactională la https://doi.org/10.1080/03621537.2018.1431467
- Tematica atelierului propus ne incita la a ne întreba "Care sunt așteptările morale internalizate și transmise prin scriptul cultural românesc? Cum pot acestea sa dea naștere rănilor morale? Care sunt umbrele ce iau forma tiparelor cu care trebuie sa ne intalnim pentru a putea sa le recunoaștem? Intr-o atmosfera de co-creeere a unui spațiu de siguranță, participanții vor fi invitați sa identifice și să exploreze aspecte ale scenariului cultural românesc. Pornind de la exemple furnizate de trainer precum si experiențe proprii, participanții vor face legături intre scenariul cultural, conceptul de rana morală (Shay, 2002) si cel de umbre, in intelegerea jungiana.
-
- Cristina Petrescu (PTSTA-P), psiholog principal, Formator și Supervizor sub Supervizare în Analiză Tranzacțională, Psihoterapie
- Petrescu Cristina este formator și supervizor în AT sub supervizare, psiholog principal psihologie clinică, psihoterapeut principal în Analiză Tranzacțională, psihoterapeut European în Analiză Tranzacțională. Este membră ARAT din anul 2000 de când am început formarea în Analiza Tranzacțională. Concomitent cu procesul de dezvoltare personală și formare ca analist tranzacțional certificat a participat activ la procesul de dezvoltare a Asociației și m-am implicat în activitățile de management. Și-a desfășurat activitatea conform specializărilor menționate la Cabinetul Medical de Psihiatrie Dr. Novac și în prezent în cabinetul său individual de psihologie din Timișoara. Ca formator în Analiza Tranzactională a organizat și susținut module de formare continuă și complementară în AT, a susținut numeroase cursuri și ateliere de pregătire predare-învătare-evaluare a cadrelor didactice universitare (medici) la Universitatea de Vest din Timișoara în care am aplicat filozofia, conceptele și practica AT.
- Granițele ne țin înăuntru sau afară. Spațiul personal ne ajută să clarificăm unde este înăuntru și unde este afară. Cultura dă formă perspectivelor, valorilor și căilor de interacțiune cu lumea și influențează călătoria terapeutică a unei persoane. În workshop-ul propus intenționez să sprijin creșterea conștientizării participanților cu privire la granițe, spațiu personal și identitate culturală. După familiarizarea participanților cu problematica pusă în discuție se va explora și exersa prin exercițiu aplicabilitatea practică a acestor concepte. Abilități care vor fi formate in cursul acestui workshop: să cunoască și să aplice conceptele de granițe, distanțe personale, identitate culturală; să explice influența factorilor culturali descriși de Hall și să recunoască impactul diferențelor culturale asupra mediului de viață și spațiului terapeutic.
Duminică – Ziua 3
- 8:30 – 9:00: Sosirea participanților
-
- Karen Pratt (TSTA-E), Formator și Supervizor în Analiză Tranzacțională, Educație
- Karen Pratt este TSTA și Supervizor în domeniul educațional, este membru activ în cadrul ITAA și are o bogată experiență în formare, coaching și educație. Originară din Africa de Sud, are o contribuție importantă în zona de reflecție și conștientizare a contextului cultural în Analiza Tranzacțională. Ea abordează scenariile culturale ca pe un strat suplimentar al scenariului de viață personal.
- Acest atelier va explora modul în care modelele clasice de AT pot fi reimaginare ca instrumente pentru creștere și dezvoltare. Participanții vor avea ocazia să interacționeze cu modele mai noi de AT, inclusiv Cercul Câștigătorilor, Stilurile de lucru și Modelul de comunicare OK-OK, prin metafora Sistemului de Sănătate (Newton, 2007). Această abordare creativă se concentrează pe resursele oamenilor, nu doar pe deficitele lor.
-
- Hellen Rowland (TSTA-P), Formator și Supervizor în Analiză Tranzacțională, Psihoterapie
- Hellen Rowland a început să practice psihoterapia în 1995, după o carieră anterioară ca asistent social. Ea are un interes de lungă durată pentru psihoterapia de profunzime și relațională, abordată printr-o perspectivă de justiție socială și integrând concepte din teoria critică și postmodernism în practica clinică. Îi place să faciliteze dezvoltarea profesională și grupurile de învățare, străduindu-se să facă acest lucru cu căldură, respect și o distribuire echilibrată a puterii. Din 2017 este coeditor al Transactional Analysis Journal și a publicat mai multe articole de psihoterapie, precum și un capitol de carte.
- Acest atelier va oferi oportunitatea de explorare conceptul de analiză tranzacțională de Părinte Cultural, concept descris pentru prima dată de Pearl Drego, ca o completare a modelului stărilor de ego în 1983, iar acesta a devenit rapid o parte respectată a canonului analizei tranzacționale. Însă, deși comunitatea AT a adoptat instinctiv conceptul de scenariu cultural, nu toate cele patru domenii s-au simțit la fel de confortabil în a ști cum să lucreze cu el din punct de vedere practic. Domeniile Organizațional și Educațional au experiență în lucrul sistemic cu forțe culturale mai largi, dar domeniile Consiliere și Psihoterapie au întâmpinat mai multe provocări în a conceptualiza modul în care acest aspect teoretic ar putea adăuga valoare practicii lor de lucru specific cu psihologia indivizilor.
-
- Daniela Simache (CTA-P), psiholog clinician principal (supervizor)
- Daniela Simache este psihoterapeut certificat in Analiză Tranzacțională, Doctor în psihologie și psiholog clinician principal (Supervisor și Expert), Formator în domeniul toxicodependenței. Co-fondatoare a Societatății Civile Profesionale de Psihologie Esential Psy, Daniela Simache lucreză cu adolescenți și adulți în format individual sau de grup. Lucrează de peste 25 ani în activitatea de psihologie clinică şi de psihoterapie (în ONG-uri, în sistemul medical de stat şi apoi în practica privată). La aceasta se adaugă experienţa de 15 ani în cercetare şi de 5 ani ca asistent universitar.
- Obiectivul acestui atelier presupune clarificarea felului în care scenariul cultural interferează și alegerea propriului scenariu de viață și orientarea către autonomie au simbioză nesănătoasă (relația adictivă cu substanțe, comportamente sau persoane). Participanții vor începe prin a se familiariza conceptul de scenariu în multiplele sale dimensiuni(individual, familial, etnic, social, cultural) și niveluri (generațional, transgenerațional). Vor fi analizate mesajele scenariale de la diferite niveluri cu ajutorul unor studii de caz și exemple concrete din practica formatorului și a participanților. Mai departe, participanții vor fi implicați în activități individuale și de grup cu scopul identificării mesajelor cu potențial adicțiv și a generării ( de la diverse niveluri de realitate scenarială) a unor mesaje alternative ce pot contribui la autonomia personală.
-
- Alina Comendant (PTSTA-P)
- Alina Comendant este PTSTA, formator și supervizor în domeniul psihoterapiei. Lucreaza de peste 15 ani cu copii, adolescenți și adulți, și este autor a unor articole de specialitate publicate in Transactional Analysis Journal, reflectând munca în psihoterapie cu copii și adolescenți. Alina Comendant îți focuseasă activitatea pe lucrul cu trauma de dezvoltare și îmbină analiza tranzacțională cu terapia prin joc gestalt și terapia cu lut (terapie prin artă senzoriomotorie).
- Traian Bossenmayer (TSTA-O)
- Traian Bossenmayer este certificat în analiză tranzacțională, trainer și supervizor în domeniul organizațional. Are o vastă experiență în conducerea inițiativelor de dezvoltare a liderilor și consultanță organizațională în contexte diverse de business. În prezent lucrează pentru o companie multinațională de gaming ca Director HR, supervizând studiourile din Romania și Spania, și este de asemenea activ în comunitatea de AT din Romania și din Europa. Este lector la programul de master din domeniul organizațional al ‘The Berne Institute’ din Marea Britanie și co-editor al Jurnalului Internațional de Analiză Tranzacțională (TAJ).
- Acest workshop explorează echilibrul dintre autonomie și homonomie ca procese centrale în actul educației, utilizând o abordare fenomenologică și instrumente conceptuale din Analiza Tranzacțională pentru a înțelege cum scripturile culturale modelează mediile de învățare din România. Prin revalorizarea homonomiei ca spațiu de mutualitate vie și sănătoasă – nu de adaptare sau dizolvare a sinelui –invităm participanții să reflecteze asupra modului în care cultura poate deveni aliat în procesul de creștere. Argumentul central este că educația devine un spațiu autentic de manifestare a physis-ului atunci când poate cuprinde disconfortul, complexitatea și tensiunea dintre sine și colectiv. Acest workshop se adresează în special educatorilor, trainerilor, consilierilor, terapeuților și practicienilor interesați de contextul cultural al învățării.
- Pauză de cafea
-
- Alina Comendant (PTSTA-P)
- Alina Comendant este PTSTA, formator și supervizor în domeniul psihoterapiei. Lucreaza de peste 15 ani cu copii, adolescenți și adulți, și este autor a unor articole de specialitate publicate in Transactional Analysis Journal, reflectând munca în psihoterapie cu copii și adolescenți. Alina Comendant îți focuseasă activitatea pe lucrul cu trauma de dezvoltare și îmbină analiza tranzacțională cu terapia prin joc gestalt și terapia cu lut (terapie prin artă senzoriomotorie).
- Acest workshop explorează modalitățile de identificare și intervenție asupra inhibării stării eului de Copil, frecvent întâlnită în urma experiențelor traumatice care afectează percepția senzorială, exprimarea corporală, trăirile emoționale și procesele cognitive ale copilului. Se va lucra cu modelul de întărire a stării eului de Copil, integrând concepte din Gestalt Play Therapy în contextul teoriei și practicii Analizei Tranzacționale, adaptate specificităților lucrului cu copiii. Participanții vor învăța să construiască un „atlas mental” al componentelor eului de Copil pentru a ghida intervențiile terapeutice adecvate.De asemenea, workshopul va include o perspectivă asupra corelației dintre stadiile dezvoltării sinelui ( Hargaden &Sills, 2001) și structura stărilor eului la copii, conform modelului Maria Teresa Romanini (1991) esențiale în procesul evaluării și intervenției psihoterapeutice cu copiii.
-
- Alexandra Simona Maftei (CTA-P)
- Psihoterapeut specialist în analiză tranzacțională și psiholog clinician autonom, atestat de către Colegiul Psihologilor din România, membru al ARAT (Asociația Română de Analiză Tranzacțională), EATA (European Association of Transactional Analysis) și de asemenea, consilier acreditat în dezvoltare personală. Analist tranzacțional certificat în psihoterapie (CTA-P), a absolvit un master în psihologie clinică și intervenție psihologică, iar în anul 2021 a încheiat o formare pentru terapia de cuplu, „Cuplul conștient".
- Acest workshop își propune să exploreze influența credințelor religioase asupra formării scenariului de viață, din perspectiva Analizei Tranzacționale, cu accent pe contextul socio-cultural românesc. Participanții vor investiga cum miturile, dogmele și valorile religioase internalizate în copilărie contribuie la dezvoltarea scenariului de viață și a deciziilor timpurii, în special în cadrul unor modele culturale specifice României. Se va pune accent pe conștientizarea acestor influențe în practica clinică atât din perspectiva clientului cât și a terapeutului.
-
- Adina Tița (PTSTA-P)
- Psiholog clinician și psihoterapeut certificat în analiză tranzacțională, Adina Tița lucrează în practica privată cu adulți, familii și copii/ adolescenti, având o experiență de peste 20 de ani. Este facilitator acreditat al programului Circle of Security Parenting, unde lucrează cu grupuri de părinți, educatori și părinți surogat. Are formare specializată în evaluarea calității atașamentului părinte-copil (procedura Strange Situation), precum și în evaluarea reprezentărilor interne ale părinților despre copil și despre relația lor (Working Model of the Child Interview).
- Ștefan Corina (CTA-P)
- Ștefan Corina este psiholog clinician și psihoterapeut certificat în analiză tranzacțională, în domeniul psihoterapiei. Lucrează în practica sa alături de persoane care trăiesc în diaspora, departe de „acasă”, simțindu-se adesea între două lumi, fără a aparține cu adevărat niciuneia. Corina Ștefan este un expat întors în România, care de-a lungul timpului a avut ocazoa să locuiască în Spania, Vietnam și Cehia. Susține că fiecare loc a învățat-o ceva despre apartenență, adaptare, rătăcire și regăsire.
- A fi imigrant (sau expat) este o subcultură în sine, cu dinamici, provocări și mecanisme de adaptare proprii. Românii care trăiesc între două lumi nu mai aparțin complet nici culturii românești, nici celei adoptive — însă se recunosc între ei într-un „al treilea spațiu”, cu reguli, dureri și resurse distincte.Acest atelier invită la o explorare comună a complexității acestui spațiu psihologic și cultural, a felului în care experiența emigrării influențează identitatea, relațiile, traumele sau modurile de a cere ajutor. Este un spațiu de reflecție, dialog și învățare între colegi care simt că psihoterapia online, cu români din afara țării, are nu doar beneficii logistice — ci și provocări profunde, adesea invizibile, care merită înțelese împreună.
-
- Roxana Drăghici (PTSTA-P)
- Roxana Drăghici este PTSTA, psiholog-psihoterapeut, formator și supervizor sub supervizare în Analiză Tranzacțională. Abordarea pe care o folosește în psihoterapie este cea în care încurajează conştientizarea, explorarea emoţiilor şi a gândurilor, cu scopul de lărgire a spaţiului interior.
- Adriana Șerban (în formare)
- Adriana Șerban este educator, facilitator Cercul Siguranței, cursant în formare în AT- Educațional și co-fondator al centrului educațional relațional Kidz Distrikt. În activitatea sa, creează contexte de învățare și joc în care fiecare copil este încurajat să se descopere în propriul ritm, să fie autentic și să crească cu sens, bucurie și rădăcini adânci în sine.
- Acest workshop își propune să aducă în prim-plan felul în care mentalitatea autoritară – moștenită dintr-un regim totalitar – continuă să ne modeleze atitudinile și comportamentele, inclusiv atunci când ne aflăm în rolul de educatori. Educatorul autoritar este adesea cel care cere obediență, limitează curiozitatea și privilegiază controlul în detrimentul explorării, perpetuând un tip de relație rigidă cu cei pe care îi însoțește în învățare. Vom explora urmele pe care această moștenire le-a lăsat în structura noastră interioară – diminuarea simțului de sine, teamă de libertate sau dificultatea de a cultiva dialogul – și vom reflecta la modul în care ele pot fi transformate atunci când educația devine un spațiu de creștere autentică. Împreună cu participanții, formatorul va deschide un spațiu de dialog și exercițiu pentru a descoperi alternative către o educație mai vie, mai autentică și mai actuală, construită pe o pedagogie a autonomiei. Aceasta se sprijină pe trei piloni fundamentali: conștientizare, spontaneitate și intimitate. Workshopul este o invitație la reflecție și transformare personală, dar și la regândirea practicii educaționale printr-o abordare care cultivă libertatea interioară, curajul, creativitatea și prezența autentică. În acest sens, educația nu mai este doar un proces de transmitere de cunoștințe, ci devine fundamentul pe care se așază un sine cu rădăcini solide și cu deschidere spre viitor.
- Pauză de masă
-
- !! atelier fără credite CPR !!
- Nick Avătăji
- Nick Avătăji este Facilitator de Constelații Sistemice Certificat, membru al (ISCA), CTA (P) trainee la EATA și terapeut în formare în cadrul UKCP (echivalentul psihoterapeutului sub supervizare în România), avocat (membru al Baroului București), formator autorizat, consilier pentru dezvoltare personală. Este autorul volumului Maimuțe la taifas și al jocului Awakened Monkey, o carte și un joc care provoacă la reflecție asupra mecanismelor inconștiente ce modelează viața.
- Atelierul propune o explorare aplicată a tranzacției sistemice, cum o numește Nick Avătăji, folosind metoda constelațiilor pentru a înțelege și lucra practic cu Părintele Cultural, cu dinamica vinovăției sistemice și cu mesajele de scenariu.Scopul atelierului este ca fiecare participant să dobândească nu doar o înțelegere conceptuală, ci și instrumente practice pentru a lucra cu dinamica tranzacției sistemice în propria practică profesională sau proces personal.
-
- !! atelier fără credite CPR !!
- Mălina Chirea
- Mălina Chirea este psiholog clinician cu formare în analiză tranzacționalp. Este totodată facilitator senior și consultant Learning & Development, având peste 14 ani de experiența în organizarea și susținerea programe de dezvoltare în companii din America de Nord, America Centrala și de Sud, Asia, Australia și Europa. De când s-a alăturat domeniului psihologiei organizaționale, a facilitat și livrat programe de dezvoltare personalizate, axate pe comunicare și relaționare, mentalitate flexibila sau wellbeing, atat pentru manageri, cat și pentru specialisti.
- În cadrul acestui atelier, avem ocazia să aflăm răspunsul unor întrebări din spatele domeniului organizațional precum - Ce driver este preponderent cărei generații? Sau cărei industrii? Sau care este cel mai pregnant driver în România și în ce procent? Cercetarea cuprinde răspunsurile a 3000 de angajați români din sute de organizații și caută să afle cum reactioneaza angajatii la schimbarile repetate si gradul mic de vizibilitate. De asemenea, vom avea ocazia sa exploram conceptul aplicand unul board game-ul YUGEN.
-
- !! atelier fără credite CPR !!
- Alexandra Gruicin
- Alexandra Gruicin este psiholog organizațional și psihoterapeut AT în supervizare, cu specializare în leadership și coaching. Lucrează cu lideri, echipe și organizații internaționale, susținând procese de învățare, dezvoltare organizațională și transformare personală. Este consultant ICG, o companie europeană de consultanță în managementul schimbării și fondatoarea Thinkables.eu, laboratorul de dezvoltare a metodelor de învățare a adulților prin joc și joacă. Experiența sa combină lucrul cu dinamica individuală și organizațională, aducând o perspectivă integrată între cultură, relații și schimbare personală.
- În cultura românească, multe dintre dinamici relaționale și mesaje de scenariu se transmit subtil, de la părinți la copii, de la familie la organizații, și înapoi. Ele dau naștere unor tipare repetitive de interacțiune pe care, în Analiza Tranzacțională le numim jocuri psihologice – acele secvențe previzibile, cu final nefericit, pe care le jucăm din nou și din nou. Acest atelier propune o explorare aplicată a unui set de jocuri psihologice frecvent întâlnite în cultura românească și a rolului lor în relațiile individuale, de grup și organizaționale. Vom discuta ce le alimentează, cum se leagă de scenariile culturale și personale și, mai ales, cum putem ieși din ele. Participanții vor experimenta direct metoda Again & Again! – un set de carduri creat special pentru a facilita învățarea experiențială și aplicarea practică a tehnicilor de schimbare în lucrul cu clienții sau în propriul proces personal.
-
- !! atelier fără credite CPR !!
- Cristina Chirazof
- Cristina Chirazof este psiholog clinician și psihoterapeut format în analiză tranzacțională. A finalizat programul de formare în analiză tranzacțională în 2024 și un master de psihologia traumei în 2023. În prezent, continuă să lucreze în domeniul organizațional în sfera dezvoltării organizaționale, organizând programe de dezvoltare managerială, educație și dezvoltare a angajaților, precum și programe de bunăstare a angajatilor.
- Primii pași în profesia de psihoterapeut sunt adesea însoțiți de îndoială, incertitudine, provocări administrative, dar și de o lipsă de spații de dialog despre valori, motivație și rolul social al acestei meserii. Acest atelier își propune să creeze un cadru de reflecție și împărtășire între colegi aflați la început de drum pornind de la întrebări precum: care sunt valorile și motivația cu care intrăm în această profesie și cum ne influențează modul în care lucrăm cu clienții care sunt valorile la care aspiram prin această profesie care este rolul acestei profesii în societatea noastră în prezent și cum vrem să ne (re)definim noi acest rol ce înseamnă integritatea profesională și cum se păstrează ea în contextul unor forțe sociale, culturale din ce în ce mai puternic îndreptate spre divizare.
Luni – Ziua 4 (online)
-
- Sari van Poelje (TSTA-O), Formator și Supervizor în Analiză Tranzacțională organizațională
- Drs. Sari van Poelje este consultant internațional, coach executiv și formator. Ea este director general al INTACT, o companie internațională de training, coaching și consultanță. Cu birouri în Budapesta și Göteborg și birouri afiliate în Anvers, Milano, Lyon și Paris, compania oferă coaching executiv, consultanță managerială și programe de formare pentru coach, consultanți și lideri.Sari are 40 de ani de experiență în coaching și consultanță pentru manageri și directori în mediul de afaceri multinațional. De asemenea, a ocupat funcții de director executiv în diverse corporații internaționale precum KLM, EMI Music, ASML și Shell timp de 20 de ani.Ea este analist tranzacțional certificat în predare și supervizare, trainer PCM, acreditată NOBCO-EMCC ca master coach, master systemic team coach, master supervisor și, în prezent, se află în proces de obținere a acreditării EMCC master coach. A publicat 32 de articole și 5 cărți despre leadership, coaching și schimbare organizațională.
- Dacă îți poți înțelege propriul „-ism”, poți lucra cu toate „-ismele”.La nivel personal și interpersonal, toți ne învățăm rolurile. Nimeni nu se naște rasist, sexist, homofob etc. Învățarea de a fi „-ist” este dureroasă. Este important să nu învinovățim, dar să ne asumăm responsabilitatea.„Ismele” există la nivel personal, interpersonal, organizațional și cultural.În acest atelier vom explora nivelurile de scriptare culturală și modul în care acestea funcționează subtil în timpurile moderne. Vom analiza funcțiile discriminării atât pentru grupurile majoritare, cât și pentru cele minoritare și vom face exerciții pentru a explora propriile noastre prejudecăți.
- Pauză de masă
-
- Jusik Piotr (PTSTA-C), Formator și Supervizor în Supervizare în Analiză Tranzacțională, consiliere
- Piotr Jusik, MSc, este Provisional Teaching & Supervising Transactional Analyst (Consiliere), consilier/psihoterapeut acreditat în Marea Britanie (MBACP) și coach executiv (Diplomă ILM Nivel 7 în Leadership & Executive Coaching). Originar din Polonia, în prezent locuiește în Guatemala, aducând o perspectivă interculturală formată prin experiența de a trăi și lucra în diferite țări. Lucrează la nivel internațional în limbile engleză, poloneză și spaniolă, oferind consiliere, coaching și facilitare de grup. Piotr este un profesionist reflexiv și cald, ancorat în profunzimea relațională. Piotr este co-fondator al Instituto Centroamericano de Análisis Transaccional și face parte din Comitetul pentru Implicare Socială al International Transactional Analysis Association (ITAA). Colaborează cu institute de formare și cercetare peste granițe, având un interes deosebit pentru identitate, apartenență, multilingvism și dimensiunile culturale ale practicii psihologice.
- În lumea de astăzi, interconectată și globalizată, diferențele culturale ne pot lua prin surprindere sau chiar pot îngreuna conectarea cu ceilalți la un nivel mai profund. Drept urmare, putem pierde resurse interpersonale importante (Fassbin-Kech, 2013) care ne ajută să ne susținem pe noi înșine și pe clienții noștri.Adesea ne adaptăm inconștient la normele culturale dominante din jurul nostru (James, 1994), ceea ce poate duce la situații în care unele persoane se simt excluse. Pentru un analist tranzacțional, înțelegerea contextului cultural este esențială, deoarece ignorarea acestuia poate face intervențiile mai puțin eficiente și poate marginaliza alte persoane.Recunoașterea modului în care funcționează puterea în contexte interculturale este esențială pentru a debloca atât potențialul personal, cât și pe cel social mai larg, prin intermediul Stării de Eu Adult (Tudor, 2003). În acest atelier, participanții vor explora bogăția relațiilor interculturale, aprofundând dincolo de suprafața percepțiilor culturale.Prin conștientizarea modului în care apar neînțelegerile din cauza diferențelor de cadru de referință (Schiff & Schiff, 1975), participanții vor dobândi o înțelegere mai profundă a modului în care se modelează relațiile interculturale.De asemenea, își vor extinde gândirea prin abordarea inegalității rasiale (Batts, 1982) și prin reflecția asupra modului în care propriul lor fundal cultural le influențează interacțiunile cu ceilalți.Prin exerciții interactive, participanții vor învăța modalități noi de a crea.
Notă: Din considerente organizatorice, programul poate suferi modificări (mutarea unor activități între intervale orare), în funcție de coordonatorii workshopurilor și de dinamica înscrierilor. Conținutul și durata totală nu vor fi afectate.